söndag 9 februari 2014

Smakebit på søndag: Om inte nu så när

Om inte nu så när (e-bok)
Bild lånad från bokus
Jag har nyss börjat på Om inte nu så när av Annika Thor, boken jag vann i Boken är tankens barns julkalender :) Ett kapitel in i boken så har jag fått en första beskrivning av några olika personer. De befinner sig alla i Stockholm år 1938 och Sveriges utlänningslagar har nyss skärpts. Det känns som att det här kommer kunna bli riktigt bra :) Ingrid i utdraget nedan är kontorsflicka på Utlänningsbyrån.

    En gång hade Ingrid sagt till Birgit, flickan som arbetade tillsammans med henne på expeditionen, att hon ibland blev tjock i halsen när hon måste meddela ett avslag på en ansökan om uppehållstillstånd; till svar hade hon fått en oförstående blick och ett osäkert skratt, som om Birgit trodde att hon skämtade.
    Det hände att de som inte fick sina ansökningar beviljade lät sin förtvivlan gå ut över den som var närmast till hands, det vill säga någon av kvinnorna bakom expeditionsdisken. Ibland kunde man hänvisa dem till notarien eller amanuensen som hade fattat beslutet, men Ingrid hade en känsla av att tjänstemännen gärna slingrade sig ifrån att träffa "klientelet" öga mot öga och istället lät expeditionspersonalen ta emot ovettet.
    "Klientelet", det var det ord som användes vid utlänningsbyrån, som om de kvinnor och män i olika åldrar och från olika samhällsklasser som besökte byrån vore likställda med kriminella eller lösdrivare. Eller också sa man bara "utlänningarna".

Smakbitar från bloggares läsning finns i massor på Maris blogg varje söndag. Du kan också vara med :)

38 kommentarer:

  1. Detta är en bok för mig - tack ska du ha för tipset! Önskar dig en skön söndag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas din söndag också var skön :)

      Radera
  2. Så bra at du vet allerede i starten at boken blir bra - takk for smakebiten og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst annat av författaren innan (som Molnfri bombnatt) och hon har hittat ett språk som passar tidsåldern bra :)

      Radera
  3. Det där lät inte som ett trevligt jobb. Och inga trevliga kollegor. Tack för smakbiten,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte man mår så bra av det. Finns värre kollegor än Birgit däremot...

      Radera
  4. Virker som en interessant bok, tusen takk for smakebiten og ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant. Kan inte så mycket om Sverige under andra världskriget, men tror jag kommer att lära mig en hel del nu :)

      Radera
  5. Interessant bok! Og det er bra at du så tidlig i boken har en positiv følelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte första boken av författaren, då är det lätt att skapa förväntningar... hoppas jag inte blir besviken längre fram bara :)

      Radera
  6. Det låter som en mycket bra bok. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsego :) Hittills är allt bra i alla fall.

      Radera
  7. Det hørtes ut som en interessant bok. Den må jeg se om finnes på norsk. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Låter som en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Tack för smakbiten och tipset! :)

    SvaraRadera
  9. Det där låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lär mig mycket, samtidigt som jag njuter av en bra bok. Kan inte bli bättre.

      Radera
  10. Ja, det er typisk. Det er de som sitter i "front" og har dårligst lønn som må ta "støyten" - det ubehagelige. Kjenner det igjen fra tidligere jobber. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  11. Den här hade jag ingen koll på sedan tidigare så tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. För mig som inte är jättebeläst på svensk historia så är den riktigt lärorik :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Det låter som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa!

    SvaraRadera
  14. Det låter som en väldigt bra bok. Annika Thor skrev en bok, Eldfågeln, som var en av mina favoriter när jag var yngre. Borde kanske återuppta bekantskapen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli ett kärt återseende tror jag :)

      Radera
  15. Ukjent bok for meg, men takk for smakebit.::)

    SvaraRadera
  16. Den boken behandlar samma tid som Medan mörkret faller, som jag läser nu. En fin smakbit, tror att det kan vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske kolla upp Medan mörkret faller då :) Är den bra?

      Radera
  17. Den kan vara något för mig:). Ska skriva upp boken!

    SvaraRadera
  18. Åh vad kul med en bokvinst! Själva historien låter dessutom läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla kul! Tävlingar är extra roliga när man vinner (att bara delta och kämpa väl är överskattat...) :)

      Radera
  19. Låter intressant. Har inte haft koll på vad den här boken handlar om. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)