onsdag 20 november 2013

Time Riders: Ett slöseri med tid?

TimeRiders
Bild lånad från adlibris
Time Riders av Alex Scarrow är den första boken i en serie om en grupp ungdomar som värvas som agenter åt en "tidsresepolis". Deras jobb är att upptäcka och återställa när någon reser i tiden och därmed förändrar historien. Det här första uppdraget kan väl bara kallas klassiskt, det är utgången på andra världskriget som det mixtras med.

Jag gillar början av boken, när agenterna värvas och får sin första inblick i arbetet, men sen blir det lite för trist. Den är inte tillräckligt välskriven för att hålla kvar intresset. Ett tag funderade jag på att lägga den åt sidan, men jag har ju svårt för det. Bestämde mig nöjt för att inte läsa resten av serien i alla fall. Ända tills jag hade läst klart... då började jag undra hur det ska gå i nästa, då åker de till dinosauriernas tid :), men jag tror inte att jag kommer att ta reda på det.

En fundering jag har är varför man är så emot att ändra historien, man får i boken reda på att det så småningom går åt helsike med smältande poler, miljöförstöring och arbetslöshet. Har man en chans att förändra det så varför inte ta den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)