måndag 18 november 2013

Tematrio: Elizabeth, Lisbeth, Beth...

Det visar sig att Lyran, hjärnan bakom tematriona, heter Elisabeth och därmed har namnsdag imorgon. Så den här veckan är uppdraget att skapa en trio med tre stycken Elisabeth (eller varianter av namnet) i handlingen. Första tanken var ju Elizabeth I, hon förekommer ju i ganska många historiska romaner, men kom i slutändan på tre jag tycker bättre om :)
  • Milleniumtrilogins Lisbeth Salander. Otroligt tuff och egensinnig. Gillar henne skarpt! 
  • Stolthet och fördoms Elizabeth (Lizzie) Bennett. Ytterligare en tjej man inte sätter sig på, om än med ett lite beskedligare yttre...
  • What Happened to Goodbye's McLean Elizabeth Sweet. Hon använder ganska många av smeknamnen för Elizabeth: Beth, Eliza, Lizzie, Liz - allt beroende på vem hon bestämmer sig för att vara för tillfället. En bra bok det med.

9 kommentarer:

  1. Milennium-trilogin tyckte jag var så otroligt spännande. Sträckläste alla tre böckerna för några år sedan. Dina andra två Elisabeth har jag däremot inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Millenium var riktigt svåra att lägga ifrån sig. Ändå undvek jag länge den första delen för att det var en sådan enorm hype. Gjorde väntetiden på tredje ganska kort, så helt fel var det ju inte :)

      Radera
  2. Millennium-trilogin läste jag för några år sen. Samma med Stolthet och fördom. Den tredje har jag däremot inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tredje är också bra, en ungdomsbok om en ganska trasig tjej.

      Radera
  3. Ja, det är klart, Lisbeth Salander :)

    SvaraRadera
  4. Låter ganska bra att byta namnvariant efter vem man vill vara för tillfället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte vara dumt, även om Mcleans anledning mest är att slippa ta itu med sina känslor...

      Radera
  5. Härliga val av Elisabeth-ar :D

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)