måndag 4 november 2013

Tematrio: Den som ändå vore ung


Dagens tematrio från Lyran ska handla om ungdomsböcker, tre bra sådana. Jag tillhör dem som gillar ungdomsböcker, men jag tycker att det är synd att de angivs för en viss ålder. Jag tycker att en bra bok kan läsas av alla oavsett ålder och det vore synd om folk skrämdes bort av en åldershänvisning. Tre bra böcker, varav två väldigt omskrivna, kommer här:
  1. Tell the wolves I'm Home (Låt vargarna komma) av Carol Rifka Brunt. Om en ganska ensam tjej vars bästa vän och största stöd i livet får aids. Också en bok om syskonrelationer.
  2. The Fault in our Stars (Förr eller senare exploderar jag) av John Green. Om Hazel som är obotligt sjuk i cancer som träffar Augustus som tillfrisknat. Grät floder, men skrattade ofta.
  3. Slated av Terri Tery. Kyla har fått sina minnen raderade på grund av något brottsligt hon gjort och hon försöker vänja sig vid ett liv utanför sjukhuset. En dystopi som har väl underbyggda argument för varför världen har blivit som den blivit och som dessutom känns ganska möjlig.

14 kommentarer:

  1. Inte läst dessa, men The Fault in our Stars vill jag gärna läsa:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju den, så jag tycker att det vore klokt av dig :)

      Radera
  2. Låt vargarna komma började jag precis på så det var ju kul att du uppmärksammade den :)
    Förr eller senare exploderar jag blev jag inte superfäst vid tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att Låt vargarna komma är mer i din smak :)

      Radera
  3. Har bara läst #2. Den var bra men jag hade nog på tok för höga förväntningar...

    SvaraRadera
  4. The Fault in our Stars var riktigt bra, tycker jag! De andra har jag inte läst, så tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att vi har samma smak överlag då :)

      Radera
  5. John Greens bok har jag här oläst, jag är riktigt nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir kul att höra vad du tycker när du väl öppnar den :)

      Radera
  6. The fault in our stars tyckte jag om så himla mycket :) verkligen en jättebra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Gillar att den är allvarlig och sorglig, men inte tråkig och hopplös.

      Radera
  7. Den enda av dessa som jag har läst är The Fault in Our Stars, och jag fastnade inte riktigt för den. Jag har bara läst två John Green-böcker och det är lite femtio/femtio om jag kommer att älska eller bara gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bara gilla" är inte så dåligt det heller :) Älskade själv The Fault in... och Looking for Alaska, gillade An Abundence of Kathrines, men var ganska likgiltig inför Paper Towns.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)