måndag 28 oktober 2013

Tematrio: Buuuuh!


Tematrion hos Lyran handlar såhär veckan inför allhelgona-helgen om bra skräck. Det är ju inte något jag frossar i längre även om jag hade en period med Koontz när jag var yngre. Jag har ganska livlig fantasi och har svårt för när stämningen blir för krypande och olycksbådande. Tycker däremot om att läsa om varelser från den mörka sidan som vampyrer, trollkarlar och varulvar, men vill helst att det ska vara lite "mysigt" i brist på bättre ord :) Men skräck var beställt, så sparar de mysiga till en annan gång...

Den första jag kommer att tänka på är John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in. Även om den inte är urläskig så är den heller inte mysig. Vampyrer i en svensk miljonförort och med en stackars mobbad grabb. Kan inte bli bättre! Också skönt att det är något annat än den nya typen av ursexig vampyr som är med, även om jag är svag för dem annars :)

Senaste boken som gav mig kalla kårar och fick mig att tända extra lampor var inte en typisk skräckroman, men hade bitvis en väldigt otäck smygande känsla: Den nya människan av Boel Bermann. Suveränt bra bok!

Uppdatering efter att ha läst fiberglasodins trio: Händelserna vid Kirkston Abbey av Patrick Redmond. Tyckte så mycket om den boken. Kommer inte riktigt ihåg allt som hände, men blir alltid glad när jag ser den i bokhyllan. Får ta och läsa om den så småningom :)


Avslutar med en bok som jag tyckte var riktigt dålig! Inte så mycket skräck som rent äckel: American Psycho av Bret Easton Ellis. Mådde riktigt illa när jag läste den och förstår inte varför den överhuvud taget blivit publicerad.

16 kommentarer:

  1. Händelser vid Kirkston Abbey var riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Låt den rätte komma in hade jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är inte så unika med den, den skulle nog vinna listan om det hade gjorts statistik...

      Radera
  3. Håller helt och fullt med angående American Psycho. Verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärd bok! Förstår inte varför den hyllas i vissa kretsar?

      Radera
  4. Både Låt den rätte komma in och Den nya människan är otäcka på ett väldigt otäckt sätt, lite smygande och lågmält.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om både Låt den rätte komma in och American Psycho. Jag kunde inte läsa klart den senare. Usch vad jag mådde dåligt av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. American Psycho var hemsk! Äcklig, människoföraktande och dessutom uselt översatt :)

      Radera
  6. Den nya människan har jag för avsikt att läsa någon gång i framtiden. Har inte läst någon av de andra och fortsätter nog hålla mig undan från American Psycho.

    SvaraRadera
  7. Händelser vid Kirkston Abbey låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den var det... Kommer inte ihåg vad som hände, men vet att jag ler när jag ser boken :)

      Radera
  8. Den nya människan har jag funderingar på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket att fundera på :) Den är bra (tyckte jag i alla fall).

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)