lördag 1 juni 2013

The Rise of Nine: Så många aliens, så mycket aska

Rise of NineThe Rise of Nine av Pittacus Lore är den tredje delen om loriska ungdomars (goda aliens) försök att besegra mogadorierna (onda aliens som samarbetar med den amerikanska staten i utbyte mot ny teknologi, i en lite oväntad vändning) så att de så småningom kan åka tillbaka till sin planet. Full fart i den här boken med, Sarah är tillbaka och får upprättelse, skönt tycker jag, gillar henne.

Boken har många strider mellan våra ungdomar och skurkarna, men bataljerna blir allt tråkigare. I första boken beskrivs mogadorierna som stora, obevekliga mördare som kunde påverka känslor tills man förtvivlade, träffade man på dem slogs man på liv eller död. Nu är striderna såklart fortfarande på liv och död, men i princip verkar man bara behöva peta på en mogadorier för att han ska förvandlas till aska. Tur det med tanke på den otroliga mängd som verkar få plats i FBIs underjordiska anläggning. Så våra fem ungdomar slåss mot en arena full med extra stora mogadoriska soldater, askan ligger tät i luften och det är inga problem?! Speciellt inte när man har sin egen helare tillgänglig... Det nya problemet är Setrakus Ra, mogadoriernas ledare, som verkar vara oövervinnerlig. Tack och lov är han mer intresserad av att spela spel än att faktiskt utrota lorierna när han har chansen, lite klumpigt kan man tycka.

Den här serien är lättläst underhållning utan några större djup i karaktärerna, men nu börjar det bli lite väl ogenomtänkt och jag är ändå rätt överseende. Jag kommer antagligen läsa fortsättningen så småningom (nästa del har inte kommit ut än) eftersom det är så snabb läsning, tänk mjukglass, men glömmer jag det så är det ingen förlust.

Eftersom jag har en läsutmaning i år så kollade jag upp författaren/na (två personer under synonym) för att se under vilken punkt jag kunde föra in den här boken (det blev 'vitt omslag') och snubblade över ett inlägg författat av den store Pittacus Lore (den legendariske äldste från planeten Lorien) där han beskrev hur folk från Lorien har besökt jorden under tusentals år och hjälpt till med människornas utveckling, t.ex. utveckla språk, pyramider, Stonhenge, Da Vinci. Och trots att jag vet att allt det här är totalt påhittat (eller just därför) så känner jag mig lite förolämpad - skulle inte vi kunna ändå???      :)

Del 1 - I am Number Four
Del 2 - The Power of Six

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)