söndag 28 april 2013

Uglies: Läste tidningen och kom att tänka på en bokserie

Läste den här skrämmande artikeln som handlar om skönhetsoperationer i Sydkorea och kom att tänka på Scott Westerfelds dystopiska ya-serie jag läste förra året, första boken var Uglies. Den handlar i korthet om en totalitär framtid där 16-årsdagen innebär att man får sin första skönhetsoperation och går från att vara en uglie till en prettie. Den som läggs under kniven har inget att själv säga till om utan det är vetenskapligt beräknat hur stora ögon man får, näsform, hudfärg, hur skelettet skulpteras, tjocklek etc. I uglies finns det vissa "vilseledda" tonåringar som rymmer innan de får sin operation, en av dem är Tallys bästa vän Shay. Tally utpressas sedan till att hjälpa till att hitta henne, annars får hon inte sin efterlängtade operation (ett öde värre än döden).

Jag tyckte det var ett spännande koncept, men det tog över halva boken innan berättelsen fick lite nerv och det fanns stora luckor med saker jag hade velat veta. Boken följs sedan av Pretties, som jag tyckte var rätt svag med ett jobbigt, men träffande, språkbruk - everything is like, totally, bubbly! Nummer tre, Specials, är min favorit. Lite mer själ och grubblerier i den :) En mer spännande typ av operation också. Bok fyra, Extras, har helt nya huvudpersoner och visar hur världen utvecklats några år efter upplösningen i Specials. Tyvärr tog väl mänskligheten inte direkt några steg framåt och det viktigaste i livet har blivit att synas - och här sitter jag med en blogg... :)



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)