tisdag 5 februari 2013

Göteborg Film Festival

Filmfestival - en av höjdpunkterna med Göteborg. Jag ser ju inte så överdrivet många filmer, men det är lika roligt varje år att gå igenom katalogen, vika ner hörn på det som låter intressant, riva ut och organisera i högar tills jag till slut får fram årets skörd. I år blev det fyra stycken och jag tyckte faktiskt om allihop.

Den första var The Attack, en film om en arabisk läkare i Israel som långsamt kommer till insikt om att han var gift med en självmordsbomberska. Hur kunde det bli så utan att han märkte någonting? Och vems är felet? Kom ut från filmen med förvissningen om att Israel/Palestina-frågan aldrig kommer att lösa sig.

Nummer två, Dangerous Liaisons, var en kinesisk filmatisering av romanen med samma namn.  Följer förlagan med några smärre förändringar, som oftast inte stör, t.ex. att lägga historien i Shanghai under 30-talet - det var vackert. Miljöerna, kläderna, skådespelarna. Varför några få repliker sägs på klockren engelska förstår jag inte. Väckte mig från filmen varje gång och påminde om att det var en film och 2000-tal. De hade gullat till slutet också, det var nästan lyckligt, synd!

Fill the Void var nästa, en fängslande inblick i ortodoxa judars vardag i Tel Aviv. Om en alldeles otroligt oskyldig 18-åring. Sevärd!

Sist i raden kom Masquerade, förra årets publiksucce i Korea. En charmig, klassisk film om en paranoid kung som skaffar en look-a-like som får ta hans plats. Lite förutsägbar och inte klippt hårt nog, men bra nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)